Wednesday, July 07, 2010

Jan heeft sinds kort een Kindle : hier een overzicht.

 

De meeste lezers zijn natuurlijk meteen benieuwd wat ik nou eigenlijk van de Amazon Kindle vind. Wel, het moet gezegd worden dat dit speeltje een hoog gadget gehalte heeft. Je kunt in Amerika al lang niet meer de blits maken door in een Starbucks je Frappucino te gaan zitten drinken, maar in Nederland heeft dit ding gelukkig nog wel een hoog kijk-mij-nou-eens gehalte.

Wel, ik schreef al eerder op onderandere tweakers over de voor en nadelen van Ebooks op een Kindle lezen (zie het hele artikel hier : tweakers). Hier nog maar eens een samenvatting van wat ik er op dit moment van vind :

  • Het scherm lees erg prettig. Natuurlijk nog niet in kleur, maar dat is slechts een kwestie van tijd denk ik... de e-ink techniek word nog steeds verder ontwikkeld. (zie bijvoorbleed dit artikel over beter leesbaar E ink : http://tweakers.net/nieuws/68332/e-ink-kondigt-nieuwe-generatie-e-paper-aan.html)
  • De prijs is relatief laag. Ik was 210 euro kwijt, all-in (dus 189 voor dat ding zelf, en dan nog een zooi aan belasting en verzendkosten).
  • Je kunt er ook mee internetten. Dat lees je goed ja! Er zit een GSM module en een sim kaart ingebouwd, en je betaald GEEN abbonements kosten erbij. Je koopt hem dus in feite met een flat-free abbonement for life.
  • Ebooks, en dan vooral van wat oudere boeken zijn erg goedkoop bij Amazon, en bij bijvoorbeeldProject Gutenberg zelfs gratis te downloaden (in onderandere het door de Kindle standaard ondersteunde MobiPocket formaat).

Vooral dat laatste puntje, namelijk dat je er ook mee kunt internetten, lijkt me een erg groot voordeel. Je betaald dus geen abonnements kosten voor een soort van flat free maar je krijgt het er eigenlijk gratis bij.

Zijn er dan echt geen nadelen te bedenken ? Natuurlijk wel. Op mijn commentaar op Tweakers.net kreeg ik onderstaande reactie :

Door vgroenewold, dinsdag 6 juli 2010 21:28

  1. E-inkt leest erg prettig, mee eens. Kleur komt eraan, maar staat nog helemaal in de kinderschoenen. Nu kan ik al iets als een iPad kopen waar ik ook prima op kan lezen (weliswaar iets minder mooi, maar echt verre van vreselijk) + de meest mooie kleuren op dit formaat die ik ooit gezien heb. Vooral voor comics en magazines een lust voor het oog, maar ook geillustreerde boeken.
  2. 210 Euro, dat is inderdaad bijna 60% lager dan een iPad. Maar dan nog, ik lever al die multimedia, kleuren en snelheid in voor maar 60% van de prijs...
  3. "Internetten" zou ik zeggen
  4. Die staan standaard op de iPad via iBooks of ook de Kindle app en ook daar download je boeken op precies dezelfde manier.

Ik zou hier het volgende op willen zeggen :

  • Wat zijn punt 3 betreft, hij heeft helemaal gelijk. Het internetten op de Kindle is goed genoeg om zeg iets op Wikipedia te lezen (zeker als je de mobile pagina gebruikt, zie hier : http://www.nl.m.wikipedia.org ), of om je gmail of hotmail te lezen (of te versturen, de Kindle heeft een qwerty toetsenbordje), maar de beperkingen zijn er ook.
    • trage browser, dus snel bladeren lukt al niet
    • slechte HTML ondersteuning, en hij let totaal niet op CSS of andere vormen van opmaak, dus voor meer dan alleen tekst lezen schiet het al niet op.
    • het e-ink scherm heeft een zeer lage refresh rate dus zelfs zoeits simpels als een GIF afbeelding op een pagina ziet er al niet uit, en een filmpje afspelen is gewoon onmogelijk.
    • De browser ondersteund verder geen andere webstandaarden, zoals HTML5 of Flash, dus los nog van de beperkingen van het scherm zelf, is het dus niet mogelijk om een youtube filmpje te bekijken.
  • Wat punt 4 beterfd, ik heb alleen iBooks op mijn iPhone, en inderdaad, ook daarbij is het mogelijk boeken van het “publieke domein”, dus boeken met geen/verlopen copyright, te gebruiken.

Los van bovengenoemde zaken zijn er nog andere voor en na delen te bedenken. Zo kocht ik net voor mijn moeder het boek “Taal is zeg maar echt mijn ding”, maar helaas niet op de makkelijke manier (lees, op amazon.com) maar bij een veel goedkopere club, namelijk mobipocket.

Het eerste probleem was meteen dat het prc bestand dat ik, uiteraard nadat ik $10,05 had afgerekent, mocht downloaden, niet op mijn Kindel te lezen was. Er verscheen een foutmelding op mijn Kindle die melde dat dit boek voor “een andere gebruiker”  geregisteerd stond.

Het angstzweet brak me al uit. Zou ik dan echt eerst de DRM beveiliging van het PRC bestandformaat moeten kraken en het bestand naar iets anders moeten converteren (AZW bijvoorbeeld, amazon’s “eigen” formaat) ? Bij mijn speurtocht kwam ik gelukkig een erg informatief blog tegen van een zeker Igorsk die dit zelfde probleem ook had, en ook al een kant-en-klare oplossing.

  • zie hier de prc formaat kraken blog posting : http://igorsk.blogspot.com/2007/12/mobipocket-books-on-kindle.html
  • En hier waar we dus op zaten te wachten, 2 python scripts die ons het leven een stuk makkelijker maken, met uitleg over wat ze zoal doen :
    • kindlepid.py
        This script generates Mobipocket PID from the Kindle serial number or iPhone/iPod Touch
        identifier (UDID). That PID can then be added at a Mobi retailer site and used for downloading
        books locked to the Kindle.
      • Example:
            > kindlepid.py B001BAB012345678
            Mobipocket PID calculator for Amazon Kindle. Copyright (c) 2007, 2009 Igor Skochinsky
            Kindle 1 serial number detected
            Mobipocked PID for Kindle serial# B001BAB012345678 is V176CXM*FZ
    • kindlefix.py
        This script adds a "CustomDRM" flag necessary for opening Secure
        Mobipocket books on Kindle. The book has to be enabled for Kindle's PID
        (generated by kindlepid.py). The "fixed" book is written with 
        extension ".azw". That file can then be uploaded to Kindle for reading.
      • Example:
            > kindlefix.py MyBook.mobi V176CXM*FZ
            The Kindleizer v0.2. Copyright (c) 2007, 2009 Igor Skochinsky
            Encryption: 2
            Mobi publication type: 2
            Mobi format version: 4
            Found the matching record; setting the CustomDRM flag for Kindle
            Output written to MyBook.azw

Toen kwam ik het volgende probleem tegen : 

image 

Je hebt dus Python 2.6 nodig om deze scripts te draaien, en niet de nieuwere Python 3.1.2 die ik dus geïnstalleerd had. Na alsnog de juiste Python versie te installeren kwam ik het volgende probleem tegen :

image

Blijkbaar is dit script niet berekent op zoiets “wilds” als een Kindle 2 met een International Serial Number. Gelukkig was ik ook weer niet de enige en ook niet de eerste met dit probleem, zie bijvoorbeeld deze form posts : http://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=68407. Ook hier helaas alleen geen bruikbaar antwoord.

Na wat verder zoeken (de zoek frase “convert kindle serial number to pid” bleek uitkomst te bieden) kwam ik op http://kindletools.prestonlee.com/
En ziedaar, ik had zomaar mijn PID !

Nu probeerde ik dus het  kindlefix.py script te draaien, en wat gebeurde er?image

Weer nix dus.

Na nog wat rondzoeken op internet (er moet toch een legale manier zijn om mijn zelfgekochte ebook op mijn Kindle te lezen??), kwam ik de volgende website tegen : http://www.makeuseof.com/tag/how-to-strip-mobi-and-prc-ebooks-of-encryption/. Hier word stap voor stap uitgelegd hoe je de beveiliging van prc/mobi bestanden kunt halen.

Het komt er op neer dat je… alweer een Python scriptje of 2 of 3 nodig hebt… en zie hier het resultaat :

image

Je moet natuurlijk wel het juiste PID opgeven nu, dus het PID dat in het ebook zelf zit, dus het PID dat je kunt opvragen in het programma Mobile Pocket Reader. Dan is het nog zo dat er meerdere scripts zijn die allemaal anders werken.

image

Zoals je hier zit, is het met een van deze scripts uiteindelijk gelukt…

Enkele seconden later stond dit DRM-vrije bestand op mijn Kindle. Helaas is het nu 1:37 in de ochtend, dus ik ga nu niet meer van mijn overwinning genieten door het te lezen, maar gewoon slapen …

Zie ook de volgende artikelen :

No comments: