Friday, July 23, 2010

Jans kruistocht tegen SPAM en virussen…

 

Regelmatig krijg ik van deze of gene en email of msn bericht dat duidelijk niet van die persoon zelf afkomstig is, maar van een virus de pc van de persoon in kwestie opgelopen heeft.

Omdat ik de wereld een betere plaats wil maken, en van nature vrij lui ben en dit niet iedere keer opnieuw wil uitleggen, hier een kort voorbeeld van een bericht dat ik aan iedereen ga sturen van wie ik nog spam krijg :

 

Hallo.
Aan dit berichtje te zien (ik neem aan dat je het niet zelf verstuurd hebt?) lijkt het erop dat je een virus op je PC hebt.

Hier een paar stappen om er vanaf te komen.
Voer deze stappen IN DEZE VOLGORDE uit.

  1. Draai de kraan dicht... dat is, installeer een virusscanner of update je huidige. Dat hoeft geen geld te kosten, een goede gratis virus scanner vind je bijvoorbeeld hier : http://filehippo.com/download_antivir/
  2. Zorg dat het ook nergens lekt…  dat is, zorg dat je Windows PC zelf ook goed beveiligd is.  Draai bijvoorbeeld eens Windows updates, zie deze website : http://windowsupdate.microsoft.com/
  3. Doe de deur op slot… dat is, zorg dat er ook niemand meer naar binnen kan. Zet de Windows Firewall aan, zie hier hoe dat moet : http://support.microsoft.com/kb/283673/nl
  4. Zorg dat de gestolen gegevens niet meer gebruikt kunnen worden, dus verander de wachtwoorden van je MSN en email en Facebook en dergelijke.

Er komt meer bij kijken om je pc echt veilig te maken, maar als je bovenstaande doet ben je al goed op weg.

No comments: