Friday, October 27, 2006

Microsoft's Bob is dood, Vista dadelijk ook.

Degene die me een beetje kennen weten dat ik op computers na me erg interesseer voor geschiedenis (niet dat ik daar een Blog over schrijf, maar laten we eerlijk zijn, het is ook niet zo'n hip onderwerp).

Een van de dingen die je in de geschiedenis van de computer niet tegenkomt is Microsoft Bob.
Dat komt net zoals in de analoge wereld om ons heen omdat de winnaars de geschiedenis schrijven en de verliezers alleen (negatief) beschreven worden (om dan veel later herontdenkt te worden).

Micorsoft Bob werd gelanseerd na Windows 3.11, en moest het makkelijker en vooral gebruiksvriendelijker maken om op een pc te werken. Verder was erg veel moeite gedaan om het besturingssysteem er ook nog eens mooi uit te laten zien.

Maar helaas, enkele maanden later kwam Windows 95 op de markt, en ja, die kennen we nog wel...

Micorsoft Bob verloor de strijd eigenlijk nog voor hij begon. Een van de problemen van Bob was dat hij voor die tijd een nogal snelle pc vereiste (ik denk minimaal een 486 met geluidskaart en toch ook wel minimaal 8 MB ramgeheugen). Nu lachen we erom maar toen was dat niet alleen veel, het was vooral ook duur.

Binnenkort komt microsoft's volgende kindje op de martk, geheten Windows Vista, als opvolger van Windows XP. Ik denk dat Vista niet alleen te vroeg geboren zal worden, maar ook nog eens een vroege dood zal sterven, om precies dezelfde reden als Windows Bob. Het steld gewoon te hoge eisen aan een pc (voor deze tijd dan) en zadelt ons op met een mooie maar hopeloos onwerkbare user-interface (die zelf nog minder task-oriented (en dus meer program-oriented) is dan die van Bob).

Bob is dood, leve XP....

No comments: